Betongbro til Jomfruholmen
Kåre Eriksen AS og Alt i Bygg AS fikk oppdraget å bygge ny bro fra Sperrevigveien i Kolbjørnsvik på Hisøy til den lille private Jomfruholmen.
Mellom Sperrevig på Hisøy og den lille, private holmen Jomfruholmen ble det i 1963 bygget bro. Tidens tann hadde tæret både på fundamenter og dekke, og da ny eier overtok Jomfruholmen, ble det satt i gang undersøkelser for å se om broa kunne renoveres.
Rådgivningsfirmaet Stærk & Co. fikk i oppdrag å vurdere tilstanden til broa. Konklusjonen ble da at det ville være tilstrekkelig med en oppgradering av brua, men da prosjekteringsarbeidet var i gang, viste det seg at tilstanden var verre enn først antatt. «For å ivareta sikkerheten er det nødvendig å bygge ny bro», var vurderingen til Stærk & co.
ERE og betongspesialistene i Alt i bygg løste utfordringene med å bygge en helt ny bro – svært lik den gamle, men betydelig bedre og litt bredere.
Broa fra 1963 fra Sperrevig til Jomfruholmen er revet – fordi den ikke var sikker nok. Foto: Agderposten, arkivfoto ca. 2010.
Stærk & Co har lagt opp til en brokonstruksjon med klare referanser til den gamle broa, og resultatet har blitt en vakker, stilren bro som både ivaretar seilingsleden under broa og sikkerheten for dem som ferdes på broa, inklusive tunge kjøretøy.
Stærk & Co har utarbeidet skissen til ny bro. Den er planlagt 35–55 cm bredere i den ene enden, og 70 meter bredere i den andre, og skal utstyres med smijernsrekkverk. Illustrasjon: Stærk & co.
For Ere og Alt i bygg har oppgaven medført utfordrende løsninger med armering og betong i vann, samt bærende konstruksjoner som både skal se smekre ut og tåle stor belastning.
Broa til Jomfruholmen ble revet før arbeidet med ny bro kunne påbegynnes. Foto: Pål Yngve Berg
Forskaling, jernbinding og betongstøp av brokonstruksjoner er krevende arbeid. Foto: ERE
Den nye broa fra Sperrevigveien til Jomfruholmen er moderne, men med klare referanser til den gamle broa, samtidig som den ivaretar alle tidens krav til utforming, estetikk og funksjon.
Det er god plass for småbåter å passere under broa – akkurat som før. Foto: Øivind Berg.